Leeuwarder Courant

Dit was de weblog Statenjacht van LC-verslaggever Jan Arendz over het provinciebestuur van Fryslân. Tegenwoordig blogt hij op janarendz.nl.

Contact: janarendz@home.nl

maandag 4 april 2011

Provincie zonder papieren

Op weg naar een papierloze provincie worden de staten- en commissiestukken voortaan alleen digitaal aangeleverd. Ik zal de stukken dus op het werk moeten uitprinten, dacht ik meteen. En de statenleden? Wat is de winst?

Wat ik niet wist is dat de provinciale politici een apparaat van Dell XL in bruikleen hebben gekregen. Dit is een combinatie van een tablet, iPad en laptop met touchscreen en toetsenbord, legt @TjerkVoigt mij op twitter uit.

Hij zou in dit digitale lagerhuis graag een ingebouwde spreektijdklok zien. En behandelvoorstellen moeten vergezeld gaan van You Tube-filmpjes, locaties, scenario's en korte samenvattingen of inleidingen door GS. Kortom: de virtuele en de echte wereld ontmoeten elkaar in de statenzaal.

Deze stap lijkt me zo groot, dat ik voorlopig even afzie van een mening. In de tussentijd print ik de statenstukken. Daan Bultje van de PvdA in Groningen rept bij de mentions van @Statenjacht van een generatieverschil. Alleen ouderen zouden moeite hebben met de overstap. Reageer ook op twitter, of hieronder!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten